2009. július 17., péntek

Lelki gyöngyök

Szeretem a régi könyveket. Az illatuk, a koruk miatt, azért mert igazi mestermunkák, régen még tartós könyveket tudtak készíteni, nem szakadtak ki a lapjai már az első pár lapozgatás után.
Van egy pár darab kincsem, nagy részük a XX. század elejéről való. A szobámban kiemelt helyet kaptak, a vitrines könyvespolc legfelső polcán sorakoznak, katonás rendben. Noha ezeket a darabokat soha sem olvastam el, - az évek alatt azért elrongyolódtak, megsérültek, mire hozzám kerültek - de nem is ezért vannak a polcomon. Hát akkor miért? Nos, talán azért, hogy a rohanó világunkban legalább ennyi maradjon a régi, dicső korokból, emlék, kis sziget a sivárságban. Mikor ezen könyveket a kezembe veszem, képzeletben szárnyalok az időben, már az öreg oldalak érintése is visszarepít a boldog békeidők világába, amikor még minden az volt, aminek látszott. Rend volt és fegyelem, ami a mai világból annyira hiányzik. Talán ez az összekötő kapocs a régiek és köztem.
A gyűjteményem legújabb darabja egy ima- és énekkönyv. Évekig mama padlásán hevert , ki tudja kinek a tulajdona volt. Jobb, ha nem is tudjuk a nevét, hiszen nem igazán "jól bánt" ezzel a könyvvel, hiszen a földről, a porból lett kimentve. Megtetszett. Belelapoztam, szinte még új. A kötése hibátlan, sehol egy szakadás rajta. Pedig a kiadás dátuma 1936 !

Nem vagyok hívő ember, de azon teljesen elcsodálkoztam, hogy mennyi éneke, imádsága van a katolikus egyháznak (is). Soha nem imádkoztam még, nem is tudok egyet sem. Minden eseményhez köthető egy ének, egy ima, minden napszakra, cselekvésre mondtak (mondanak még?) egyet. Hogy mikre? Itt vannak a példák:
  • reggeli ima;
  • esti imádság;
  • fohász lefekvéskor;
  • tanulás előtt: "Jöjj el Szentlélek Isten, világosítsd meg elménket, önts lelkünkbe jó szándékot, kitartást és erőt, hogy munkánkat a Te dicsőségedre végezhessük. Amen"
  • tanulás után;
  • munka előtt: "Jóságos Istenem! Alázattal kérlek, segíts meg, hogy munkámat sikeresen és a Te dicsőségedre végezhessem. Amen"
  • munka után;
  • étkezés előtt, után;
  • kisértés idején;
  • a szülőkért;
  • a jótevőkért;
  • a hazáért.
Érdekes könyv, sokan ma is mondogathatnának egy-két imát ezért-azért... Méltó helyre kerül a gyűjteményemben.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Irattár

Az olvasóközönség