2009. szeptember 12., szombat

Schwajda György: A rátóti legényanya

Heves rekeszizom-görcsben szenvedek a köny olvasása miatt. Bevallom, a filmet már évekkel ezelőtt láttam, és hiányos műveltségemnek köszönhetően nem tudtam, hogy ez egy irodalmi adaptáció. A héten, ahogy böngésztem a friss megjelenések listáját megakadt rajta a szemem, és rögtön megrendeltem. Az egész történet abból az abszurd alapötletből indul, hogy Rátóton a sok Béla között az egyetlen Józsiból "megesett" férfi lesz. A falu apraja- nagyja egy emberként felzúdul, ekkora szégyent nem tudnak elviselni, és ezért mindent elkövetnek, hogy Józsi megszabaduljon magzatától. Jó magyar szokás szerint egyik bizottsági ülés követi a másikat, egyik képtelen esemény jön a másik után, mi pedig eközben könnyesre röhöghetjük magunkat. Felvonul az összes tipikus falusi figura,a kondásból lett tanácselnök, a tsz-elnök, a plébános, az orvos, párttitkár, stb. Mindent csak amúgy rátótiasan csinálnak, nagyon magyarosan.(Az agronómus megérkezése után első feladataként egy csikótojáson kotlik egy teljes hétig.)
Ez a könyv a magyar abszurd humor egyik gyöngyszeme, csak azon keseredtem el egy kicsit, hogy hiába telt el a születése után pár évtized, kis hazánkról még mindig találó kórképet ad ez a történet.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Az olvasóközönség